Zondag 19 augustus, oorsprong Nijl en centrum Jinja

23 augustus 2018 - Jinja, Oeganda

Zondag eerst lekker ontbeten(we eten wat af hier), gezwommen, het Kajakken geboekt en toen op naar de bron van de Nijl.

Aangekomen zitten daar enkele souvenir winkeltjes maar we zouden eerst gaan varen.

Met de boot langs prachtige vogels gevaren, een varaan gezien, apen en een otter. En toen op naar de bron, midden op de uitloper van het meer.  Deze kleine uitloper is  al vele malen groter dan het Noord aa.

Midden op het meer dus een huisje op palen.  En daar was de bron. Het water had op die plek een andere stroming.  Het borrelde iets maar verder zag je natuurlijk niets.  Maar toch was het wel heel bijzonder dat die langste rivier op aarde, meer dan 4.000 km lang, die 4 landen doorkruist, waarvan het water er 3 (4) maanden over doet om in Egypte aan te komen, precies daar begint. Hoe het precies werkt is in het binnensmonds Oegandees Engels uitgelegd maar ik denk dat ik het op internet nog even moet opzoeken hoe het precies werkt.....

Vlak naast die bron staat een soort huisje met souvenir winkeltje. Maar omdat het zondag was en dus wat drukker was het geen doen om daar iets te kopen.  Het beste was gewoon het eilandje af en verder varen.  Onze gids bleef ons echter maar roepen dus wij wurmen ons naar hem toe..... het ging om een foto maken.  Naast de bron.  Bij het bord.  Want dat wil elke toerist.  Hahaha

Afijn, de foto staat op face book.  Grappig in ieder geval zeker.

Alleen toen moesten we ons weer naar de andere kant wurmen want dat lag de boot. Er was een groep, wat later bleek Iraniërs, die daar erg prominent rond liepen. Had ze het liefst een zet gegeven de Nijl in. Afijn, wij weer op de boot, nog een stukkie door het meer op een toen zagen we de boot van die groep Iraniërs die met pech lag. Onze bootsman nam ze op sleeptouw. Ondertussen was het gaan regenen.  Steeds harder.

Helaas daarom dus niets gekocht bij die souvenir winkeltjes.  Want het begon te onweren en plensen. Er is voor ons een taxi gebeld en zeiknat op weg naar centrum van Jinja.

Heerlijk geluncht, winkeltjes vol Afrikaanse souvenirs. Iwan was op zoek naar een manchette maar dat was  niet te vinden.  Lotte en ik zijn nog even gebleven in Jinja en Erik is met die andere 2 naar huis gelopen.

Lotte en ik zin later samen op de Boda nat huis gekomen.