22 augustus, chimpansee eiland

24 augustus 2018 - Chimpanzee Island, Oeganda

in het Victoriameer is en eiland waar chimps worden opgevangen die gered zijn na gevangenschap.  Vooral rijke Aziaten zijn er dol op om ze gevangen te houden.  Ze gaan in illegaal op jacht naar jonkies en om 1 vooral baby chimp te vangen moeten ze vaak 8 andere chimps doden. Chimps beschermen elkaar namelijk tot de dood erop volgt.  Vooral babies. Dus als ze er 1 willen vangen dan gaat de hele groep er om heen liggen. Die worden dan afgeschoten.

Dit heeft enorme gevolgen voor de gehele populatie chimpansees.

Op Ngamba eiland worden chimps dus opgevangen. Er leven er nu 49. Met kunnen ze niet herbergen op het eiland.

Er was en halve dag bij de chimpansees geboekt, maar toen we bij de boot aankwamen bleek je ook een hele dag te kunnen.  Omdat  we in Entebbe eigenlijk niets te doen hadden hebben we er maar een hele dag van gemaakt. Oké, het kostte wat extra dollars (oeps) maar toen hadden we ook wat.....

45 minuten met de boot naar een eiland in het meer.  Daar zit een groot deel van de kosten in. Omdat he ver het meer op gaat zijn er zwemvesten aan boord, is het een degelijke boot maar vooral...... de boot heeft verzekering.  En dat is natuurlijk zeldzaam in dit land.

De heenweg was erg fris en het waaide beslt wel.  Er zat een groep Canadezen aan boord en unlucky Erik, hij zat er tussen in. Normaal natuurlijk helemaal niet erg maar zij kwebbelden zoveel met elkaar.  En omdat de boot herrie maakte zaten ze te schreeuwen naar elkaar.  En Erik zat daar dus midden in.

Aangekomen kregen we uitleg en daarna voederen. Die beesten schreeuwden het uit omdat ze weten dat ze eten krijgen.
Dr ochtend groep canadezen verliet al gauw na het voederen het eiland.
En toen was voor ons het leukste nl een tocht op een bootje dat vlak langs het eiland vaart en de chimps met voer uir het bos lokt. Want dan komen ze op 10 meter afstand van je. Wat was dat gaaf.
Ze renden door het water heen alsof ze nooit te eten kregen. Er had er 1 wel 4 wortels in zijn bek en in zijn handen sinaasappels en ander fruit. Dit was zó leuk.

Terug naar het 'mensen deel ' van het eiland voor lunch.  Daarna helpen met fruit snijden en de chimps die in een kooi zitten, voeren.

Dat zijn er 3. 2 mannetjes en 1 vrouwtje.  Dat vrouwtje zit niet daadwerkelijk gevangen.  Ze kan het bos in.  Maarze zit nu eenmaal graaf in het hok.  Bovendien is het een zeer bijdehante dame want ze helpt andere apen om te ontsnappen.

Nóg een keer bij het voeren aanwezig. Onze kids mochten de emmers met voer sjouwen en toen de chimps hen (lees het voer) zagen gingen ze helemaal uit hun dak.  Daarna was deze heerlijke dag afgelopen.

Op de terug weg scheen de zon heerlijk. Toen we de evenaar over gingen stopte de bootsman even. Terug aan land langs een grote echte gewone supermarkt. Bij de poort daar controle alsof we op een vliegveld aankwamen en avond eten ingeslagen.  Daarna naar ons huisje!